כיום, חלק ניכר מהתקשורת הפנים ארגונית במקומות עבודה מתנהלת באמצעות אפליקציית WhatsApp. בשנים האחרונות, השימוש בכלי זה הפך לטבעי ושגרתי נוכח המהירות והנוחות שהוא מספק. עם זאת, השימוש בפלטפורמה במסגרת יחסי העסקה טומן בחובו גם סכנות רבות, המופנות בעיקר כלפי מעסיקים.

במאמר זה נסקור את הסכנות המשפטיות הפוטנציאליות העיקריות הטמונות בשימוש באפליקציית WhatsApp לצרכי עבודה, הכוללות, בין היתר, שימוש בתכתובות לשם הוכחת מגוון טענות כגון: התעמרות והתנכלות, אפליה בעבודה, הפרת סעיפי אי-תחרות וסודיות, הטרדות מיניות, פיטורים שלא כדין וממניעים פסולים והעברת מידע לעובדים אחרים.

כשפיצ׳רים פועלים נגדך

כידוע, אפליקציית WhatsApp מבוססת על אפשרות העברת מידע באופן מהיר לגורמים רבים, ללא בקרה אמיתית של שולח ההודעה לאן המידע שהעביר יגיע בעתיד. בנוסף, משתמשים יכולים לפתוח קבוצות מרובות משתתפים ואף להעביר הודעות שנשלחו בצ'אטים פרטיים אל הקבוצות, באופן ישיר ותוך שימור נוסח ההודעה המקורי. על כן, מאפיין בעייתי במיוחד, הוא היעדר האפשרות להגביל משתמשים מהעברת מידע בין צ׳אטים או שמירת מידע לטלפון הנייד האישי. למעשה, ברגע שההודעה נשלחה באפליקציית WhatsApp, השולח מאבד שליטה על אותה הודעה ולאן היא יכולה להגיע.

פונקציה בעייתית נוספת של אפליקציית WhatsApp, היא אפשרות המשתמשים למנוע ממשתמשים אחרים לראות האם הם מצויים בצ׳אט בזמן נתון (על-ידי הסרת סטטוס ״נראה לאחרונה״) והאם הם קראו את ההודעה שנשלחה אליהם (על-ידי הסרת ה-v הכחול, המעיד על קבלת וקריאת ההודעה). כך, למעשה, יכולים משתמשים לצפות בהודעות שנשלחו אליהם ולהחליט האם להגיב להן ומתי – והכל מבלי שהשולח יודע אם נתקבלה ההודעה אצל הנמען.

שלב הראיות

מאפיינים אלו של אפליקציית WhatsApp הובילו לכך שעובדים רבים עשו ועושים שימוש שוטף בתכתובות ובתמונות אשר נשלחו אליהם מצד המעסיק, הממונה או עובדים אחרים, על מנת לתמוך טענותיהם בבתי הדין לעבודה במגוון טענות ותביעות שמוגשות כנגד מעסיקים:

1.  שימוש בתכתובות ה- WhatsApp לשם הוכחת טענת התעמרות והתנכלות בעבודה וטענת אפליה בעבודה – ניתן לטעון טענת אפליה בעבודה כאשר קבוצת WhatsApp נפתחה ולא כללה עובד מסוים. אפלייתם ונידויים של עובדים מסוימים מקבוצות במסגרת העבודה, כמו גם שיחות המתרחשות בה, יכולות לתמוך בטענה של  התעמרות, השפלה ואפליה בעבודה – הכל בלא ידיעת המעסיק, שעה שהאחריות לשמירת סביבת עבודה הולמת ובטוחה מוטלת עליו.

2.  הפרת סעיפי אי-תחרות וסודיות סכנה נוספת הקיימת בשימוש באפליקציית ה- WhatsApp במסגרת יחסי העסקה היא חשיפת סודותיו המסחריים של המעסיק. כחלק מניהולו השוטף של המעסיק, יש בידי עובדים מידע סודי ומידע הקשור בלקוחות העסק או בפעילותו. מרגע שליחת המידע לידי העובד או לידי גורם שלישי, אין למעסיק כל שליטה על העברת המידע והנתונים שהועברו. 

כך למשל, יכול להיווצר מצב בו עובד קיבל לידו מסמכים או הודעות המכילות מידע סודי של החברה ועשה בהם שימוש, לאחר סיום העסקתו בחברה, כדי להתקבל לעבודה בחברה מתחרה או על מנת לפתוח חברה מתחרה בעצמו. אף במהלך יחסי העסקה עצמם, קיים חשש כי מידע סודי של החברה יועבר בקלות דרך אפליקציית WhatsApp לגורמים זרים, באופן שיפגע במהלך העסקים התקין של החברה.

3.  הטרדות מיניות – השימוש באפליקציית WhatsApp במסגרת יחסי העסקה חושף את המעסיק לאחריות בגין הטרדות מיניות שעלולות להתרחש במרחביה, בין העובדים לבין עצמם או בין העובדים לממונים עליהם. פעמים רבות נתקלנו במקרים בהם נטען כי עובדת הוטרדה מינית, ובכדי להוכיח טענתה השתמשה בהודעות שנשלחו אליה באפליקציה.

4. טענות של פיטורים שלא כדין וממניעים פסולים – עובדים רבים עושים שימוש בתכתובות ה-WhatsApp במסגרת הליך משפטי להוכחת פיטורים שלא כדין ו\או ממניעים פסולים, כשלעיתים מוצגת תמונה חלקית ומסולפת של המציאות על ידי חשיפת חלק צר מן התכתובות ובאופן מניפולטיבי. שימוש כגון זה בתכתובות יכול להיעשות כראייה לכך שההחלטה על הפיטורים נתקבלה בטרם נעשה שימוע לעובד ובטרם ניתנה לו הודעה מוקדמת; להוכחת קיומם של תפקידים חלופיים בעבודה אליהם ניתן לנתב את העובד; וכן להוכחת שביעות רצון מהעובד באמצעות ביקורת חיובית שנשלחה בהודעות WhatsApp. יודגש כי השימוש שנעשה בתכתובות WhatsApp במסגרת הליך משפטי הינו פעמים רבות מסולף בהתאם לתמונת המציאות אותה מבקש העובד לצייר. באמצעות חשיפת חלקי הודעות, תמונות והקלטות מבלי שאלו נכנסות להקשרן המלא – יכול עובד לצייר תמונת מציאות אשר אינה משקפת את המציאות נאמנה ואף סותרת אותה.

לא פעם נתקל משרדנו במקרים בהם נחשפו חלקי הודעות שנשלחו לעובד, תוך השמטת שיחות והבהרות שבוצעו עמו בע"פ (שכן אלו אינן מתועדות) אשר הובילו את ביה"ד לעבודה למסקנה שגויה ולהשתת פיצוי כספי רחב על המעסיק.

5.  העברת מידע לעובדים אחרים – אפליקציית WhatsApp משמשת עובדים להעברת הודעות אישיות שנשלחו אליהם, לעובדים נוספים ואף לקבוצות בהן חברים מספר רב של משתתפים. שיתוף ההודעות נועד, לא פעם, להמריד את יתר עובדים נגד המעסיק, לגרום לסכסוכי עבודה ולפגוע בשמו הטוב של העסק. מעבר לפגיעה בפרטיות הנגרמת מחשיפת ההודעות, הרי שהדבר יכול לגרום ליצירת כאוס, חוסר הבנה ואי סדרים במקום העבודה.

בסופו של דבר, חשוב לזכור, WhatsApp זו לא פלטפורמה שנועדה, במהותה, לשימוש פנים ארגוני. כמו כל נושא אחר בארגון, גם על נושא התקשורת הפנים ארגונית להיות מוסדר ומסודר.

WhatsApp במקום העבודה: מדריך למזעור נזקים